Wydział Finansowo-Księgowy "FN-K"
Wydziałem kieruje - Skarbnik Powiatu - mgr Anna Słoniewska
Skarbnik Powiatu - tel. (44) 741-49-89
Sekretariat Starostwa - tel. (44) 741-49-00 fax (44) 741-49-01
Wydział Finansowo-Księgowy - tel.(44) 741 49 20
Wydział Finansowo-Księgowy –„FN-K”- prowadzi sprawy związane z opracowaniem projektu wieloletniej prognozy finansowej oraz budżetu Powiatu, obsługą finansowo-księgową Starostwa, rachunkowością, w tym nadzorowaniem prawidłowości prowadzenia rachunkowości przez jednostki organizacyjne Powiatu, sporządzaniem sprawozdań z realizacji zadań budżetowych.
Do podstawowych zadań Wydziału należy w szczególności:
1)opracowywanie projektu wieloletniej prognozy finansowej, budżetu Powiatu oraz projektów zmian do wieloletniej prognozy finansowej i do budżetu;
2)opracowanie projektów innych uchwał organów Powiatu w sprawach należących do zakresu działania Wydziału;
3)nadzorowanie prawidłowości opracowania i zatwierdzania planów finansowych jednostek powiatowych;
4)sporządzanie sprawozdań z wykonania budżetu i środków pozabudżetowych oraz informacji o stopniu wykorzystania przydzielonych środków;
5)sporządzanie sprawozdań budżetowych oraz finansowych Starostwa Powiatowego i Powiatu;
6)sporządzanie sprawozdań statystycznych w zakresie środków trwałych oraz sporządzanie informacji o stanie mienia komunalnego;
7)prowadzenie spraw w zakresie zaciągania kredytów i pożyczek oraz regulowanie zobowiązań z tego tytułu;
8)prowadzenie obsługi rachunków bankowych oraz lokowanie wolnych środków;
9)prowadzenie rachunkowości Starostwa Powiatowego oraz budżetu Powiatu zgodnie z obowiązującymi przepisami;
10)prowadzenie gospodarki finansowej Starostwa Powiatowego i Powiatu zgodnie z obowiązującymi przepisami;
11)dysponowanie środkami finansowymi otrzymanymi na realizację zadań gospodarczych zgodnie z uchwałami Rady Powiatu i Zarządu Powiatu;
12)windykacja należności budżetowych Starostwa Powiatowego oraz, w sprawach zastrzeżonych w przepisach odrębnych, należności Skarbu Państwa;
13)naliczanie i ewidencja wynagrodzeń i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy oraz umów zlecenia i umów o dzieło;
14)naliczanie świadczeń z ubezpieczeń społecznych, prowadzenie rozliczeń w zakresie składek społecznych oraz w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, sporządzanie deklaracji i sprawozdawczości w tym zakresie;
15)sporządzanie list wypłat diet radnych;
16)prowadzenie obsługi kasowej Starostwa Powiatowego oraz sprawdzanie pod względem formalno-rachunkowym dokumentów księgowych (faktur, rachunków, list płac, sprawozdań rozliczających dotacje udzielone z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań Powiatu);
17)regulowanie płatności wobec kontrahentów i pracowników Starostwa;
18)przekazywanie środków finansowych na pokrycie wydatków dla podległych jednostek budżetowych Powiatu w ramach planu finansowego i ich rozliczanie oraz przekazywanie dotacji i innych środków na podstawie zawartych umów zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz przepisami innych ustaw i ich rozliczanie;
19)prowadzenie zbiorczych rejestrów zakupów i sprzedaży w zakresie podatku VAT, sporządzanie deklaracji oraz dokonywanie rozliczeń z Urzędem Skarbowym;
20)prowadzenie ewidencji księgowej Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
21)wystawianie faktur VAT dotyczących sprzedaży składników mienia, czynszów i najmu na podstawie dyspozycji merytorycznych komórek organizacyjnych;
22)obsługa finansowa środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
23)dokonywanie naliczeń i wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zgodnie z art. 21 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
24)opracowanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości;
25)rozliczanie okresowych inwentaryzacji składników majątkowych Starostwa Powiatowego;
26)terminowe przekazywanie dochodów Skarbu Państwa i innych należności;
27)prowadzenie rachunkowości i sporządzanie sprawozdań z wykonania budżetu Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Opocznie;
28)prowadzenie dokumentacji płacowej i świadczeń z ubezpieczenia społecznego Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Opocznie;
29)nadzór organu prowadzącego nad działalnością szkół i placówek w zakresie spraw finansowych (subwencje, dotacje);
30)realizacja zadań z zakresu współpracy z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej.